Rabu, 17 Maret 2010

JADILAH SOLEH DAN SOLEHAH DAHULU

JADILAH SOLEH DAN SOLEHAH DAHULU




~ Tidak dinamakan Cinta Suci jika nafsu menjadi sandaran utama. Bukan membuang perasaan fitrah insani mau mencintai dan dicintai , namun tahu dan sadar di mana sasaran pengakhiran konsep cinta yang di bawa itu . Rumah tidak dibangun dalam masa sehari , Cinta Suci memerlukan perlakuan yang disaluti kesabaran tinggi , di mana terlatih sepanjang masa bersama Keimanan yang kental dan utuh .

~ Dalam Islam Cinta dan Keimanan adalah dua perkara yang tidak dapat dipisahkan . Cinta yang berlandaskan Iman akan membawa seseorang kepada " Kemuliaan " , sebaliknya Cinta yang tidak berlandaskan Iman akan menjatuhkan seseorang ke jurang Kehinaan . Cinta dan Keimanan laksana " kedua belah sayap burung " . Imam Hassan Al Banna mengatakan bahwa : “ Dengan dua sayap (Iman dan Cinta) inilah Islam diterbangkan setinggi-tingginya ke langit kemuliaann ” .

~ Bagaimana tidak , jikalau Iman tanpa Cinta akan pincang , dan Cinta tanpa Iman akan jatuh ke jurang kehinaan . Iman tidak akan terasa lezat tanpa Cinta dan sebaliknya Cinta pun tidak lezat tanpa Iman . Kalau sudah tahu diri ini tidak terbaik di pandangan mata manusia , kenapa tidak berusaha menjadi sebaik mungkin dalam menambah fungsi diri mencapai kebaikan di sisi Dzat Allah Taala ?

~ Kalau sudah tahu dan pasti diri tidak mampu memiliki pasangan " soleh dan solehah " , kenapa tidak mencari kurang soleh dan solehah , dan berusaha merubah diri menjadi soleh dan solehah ? Berusahalah menjadi soleh dan solehah terlebih dahulu , pasti takdir ketentuan-Nya untuk anda dengan insan " solehah dan soleh " .
Amiiin .

Sumber : iLuvislam

Tidak ada komentar:

Posting Komentar