Senin, 29 November 2010

~**~ ISTRI SHOLEHAH ~**~



" Wanita yang Sholeha ialah yang taat kepada Allah swt lagi memelihara diri ( tidak berlaku curang serta memelihara rahasia dan harta suaminya ) ketika di belakang suaminya , oleh karena Allah telah memelihara mereka " ( An-Nisa': 34 )

" Maukah kamu aku beritahukan dari hal sebaik-baik barang yang perlu di simpan oleh seseorang lelaki ? yaitu isteri yang sholehah . Jika suami melihat kepadanya dia akan gembira , Jika suami menyuruh sesuatu dia akan taati dan jika suami tiada di rumah dia akan menjaga harta suaminya dan memelihara kehormatan dirinya " . ( Riwayat Ibnu Majah )

" Jika diizinkan seseorang manusia sujud kepada manusia , tentu aku akan menyuruh wanita-wanita sujud menyembah suaminya , lantaran begitu besar Allah swt jadikan hak laki-laki atas wanita . ( Riwayat Abu Daud )

" Sesungguhnya apabila seorang suami menatap isterinya dan isterinya membalas pandangan dengan penuh cinta dan kasih , maka Allah swt menatap mereka dengan pandangan kasih mesra dan jika suami membelai tangan isterinya , maka dosa mereka jatuh berguguran di sela- sela jari tangan mereka " . ( Dari Abu Said Al-Khudri )

" Jika seorang isteri itu telah menunaikan sholat lima waktu , berpuasa pada bulan Ramadhan dan menjaga kemaluannya daripada yang haram serta taat kepada suaminya , maka dipersilahkan masuk syurga dari pintu mana saja yang dia suka " . ( Riwayat Ahmad & Thabarani )

" Setiap isteri yang meninggal dunia yang diridhai oleh suaminya , maka dia akan masuk syurga " . ( Riwayat Tirmizi & Ibnu Majah )

" Ya Allah ya rahman ya rahim , jadikanlah aku isteri yang taat kepada suamiku , isteri yang membahagiakan & memberi manfaat kepada suamiku ya Allah . Dan jadikanlah rumahtangga kami seperti rumahtangga Rasulullah dan Khadijah " .

By Mutiara Amaly

Tidak ada komentar:

Posting Komentar