Senin, 29 November 2010

**~** HATI RADAR YANG AJAIB **~**


Yang paling menakjubkan pada diri manusia adalah Hatinya , padahal ia merupakan sumber hikmah sekaligus lawannya . Jika timbul harapan , ketamakan akan menundukkannya . Jika ketamakan telah berkobar , ia akan dibinasakan oleh kekikiran ( kebakhilan ) .

Jika ia telah dikuasai oleh keputusasaan , penyesalan akan membunuhnya . Jika ditimpa kemarahan , menjadi jadilah marahnya . Jika sedang puas , ia lupa menjaganya . Jika dilanda ketakutan , dia disibukkan oleh kehati-hatian .

Jika sedang dalam kelapangan ( kaya ) , bangkitlah kesombongannya . Jika mendapatkan harta , kekayaan menjadikannya berbuat sewenang-wenang . Jika laparnya menguat , kelemahan menjadikannya tidak mampu berdiri tegak . Dan jika terlampau kenyang , perutnya akan mengganggu kenyamanannya .

Sesungguhnya setiap kekurangan akan membahayakan , dan setiap perkara yang melampaui batas akan merusak dan membinasakan .

Ada 4 perkara yang mematikan hati , yaitu :

1. Dosa yangbertumpuk-tumpuk ,

2. ( Mendengarkan ) gurauan , lawak jenaka yang berlebihan ,

3. Banyak bersikap kasar dengan kaum wanita ,

4. Dan duduk bersama orang-orang mati .

Lalu mereka bertanya , " Siapakah orang-orang mati itu , wahai amirul Mu'minin ? Ali Ra menjawab , " Yaitu setiap hamba yang hidup bergelimang harta dalam kemewahan " .

Ketahuilah ! Sesungguhnya di antara bencana ada kefakiran , yang lebih berat daripada kefakiran adalah penyakit badan , dan yang lebih berat daripada penyakit badan adalah penyakit Hati .

Ketahuilah ! Sesungguhnya di antara kenikmatan adalah banyak harta , yang lebih utama daripada banyak harta adalah kesehatan badan , dan yang lebih utama daripada kesehatan adalah ketakwaan Hati .

Tanyakanlah Hati tentang segala perkara karena sesungguhnya ia adalah saksi yang tidak akan menerima suap .

By Mutiara Amaly

Tidak ada komentar:

Posting Komentar